Japon şirketi Ispace, Hakuto-R, Ay’a iniş sırasında hatalı veri girişi nedeniyle Ay yüzeyine çarptı. Japon şirketi bu olay yüzünden 100 milyon kaybetti.
Kaza sonrası uzaydan yapılan ilk açıklama, aracı yavaşlatan motorların yakıtının bitmek üzere olduğu yönündeydi.
Ay’a inen robotik araç, üzerinde pilot olmadan kendi kendini yönlendirmek zorunda kalıyor.
İlk bilgi kaynağı, atalet ölçüm birimi veya IMU adı verilen bir cihaz tarafından yapılan konum iddiasıdır.
Uçuş sonrası analizde, Ispace mühendisleri bu iki bilgi kaynağı arasında bir çelişki fark ettiler: Ay’daki tahmini yükseklik ve lazer telemetre tarafından bildirilen mesafe 5 km farklıydı.
Asıl soru şudur: Yazılım neden bu eşitsizliği beklemiyordu?
Ujiie 26 Mayıs Cuma günü gazetecilere verdiği demeçte, kratere iniş kararının Aralık 2022’deki fırlatmadan aylar önce ve araç sistemlerinin tasarımındaki son adım olan kritik tasarım incelemesini tamamladıktan sonra verildiğini söyledi.
Uçağın orijinal konumuna inip inmeyeceği sorulduğunda Ujiie, “Bu çok varsayımsal, ancak evet, Ay’a başarılı bir şekilde iniş yapma şansımız olabilir” dedi.
yeniden yeniden dene
Şirket, biri gelecek yıl Hakuto-R tasarımına dayalı bir iniş aracıyla, diğeri ise Ay’a bilimsel aletler götürme sözleşmesi olan ABD’li Draper Labs ile işbirliği içinde olmak üzere iki kez daha Ay’a ulaşma girişiminde bulunmaya hazırlanıyor. 2025’te NASA için Ay.
Bir sonraki görev için Ujiie, şirketin iniş yazılımında daha spesifik arazi simülasyonları ile ince ayar yapacağını ve daha uygun sensör verilerini ekleyeceğini söylüyor.
Kendisiyle ilgili yaptığı açıklamada, “Bunun tüm paydaşlarımıza olan bağlılığımız ve görevimiz olduğuna inanıyoruz. Ay görevinden asla vazgeçmeyin!”